Nauda sveikatai

Nauda sveikatai

Mitai ir tiesa apie pieną

Vienas populiarių mitų sako, esą pienas ir jo produktai suaugusiam žmogui nereikalingi, nes pienas iš esmės yra augančiam organizmui skirtas produktas, tad geriausiu atveju tinka tik vaikams. Realybėje - tai jokiais moksliniais faktais nepagrįstas teiginys.

Faktai yra tokie, kad piene gausu ne tik kalcio, kuris itin naudingas augantiems vaikų kaulams (kai kurie tyrimai teigia, kad piene esantis kalcis apsaugo ir nuo kaulų ligų vyresnio amžiaus žmones), bet ir visa eilė vitaminų, riebalų, angliavandenių bei kitų medžiagų, reikalingų organizmui kasdien, nepriklausomai nuo amžiaus.

Toliau pateikiami svarbiausi faktai apie pieno vartojimą ir sveiką mitybą.

Kaip teisingai vartoti pieną?
Pirmiausiai įsisąmoninkite, kad pienas yra kaloringas maistas, o ne troškuliui numalšinti skirtas produktas. Piene gausu maistinių medžiagų, mineralų, mikroelementų ir vitaminų. Jei rūpinatės savo mityba, pieno nereikėtų vartoti bet kada ir bet kaip.
Jei išgėrėte pieno, rekomenduojama bent valandą nevalgyti, tegu organizmas pirma įsisavina pieną, o tada jau imasi kitų maisto produktų. Taip pat pienas netinka iškart pavalgius, nes apsunkins virškinimą.
Pieno derinimas su kitu maistu
Pieną galima vartoti su saldžiais vaisiais, uogomis, riešutais, sausais pusryčiais ir košėmis. Tačiau pienas visiškai nedera su slyvomis, sūdyta, rūkyta žuvimi ir dešra. Net toleruojantis laktozę žmogus sumaišęs šiuos produktus gali sulaukti nemalonių virškinimo sutrikimų.
Šaltas, ar šiltas pienas?
Organizmas geriau įsisavina šiltą pieną, nes žema temperatūra apsunkina pieno virškinimo procesą, kadangi organizmas turi pats sušildyti skystį iki kūno temperatūros. Tačiau esminio skirtumo gerti šiltą, ar šaltą pieną - nėra. Tai daugiau pomėgio klausimas.
Šildykite, bet nevirinkite
Jeigu norite gerti vertingą pieną, galite jį pašildyti, bet nevirinkite – parduotuvėje pirktas pasterizuotas pienas yra aukščiausios kokybės. Perkaitinus ar verdant pieną jame kinta pieno baltymų struktūra, prarandama biologinė jų vertė, žūsta vitaminai ir mineralinės medžiagos. Iš piene esančių vitaminų į aukštą temperatūrą jautriausiai reaguoja vitaminas C. Taip pat patiriami vitamino A, B1, B2, B12 nuostoliai.
Kaip įsisavinamas pienas?
Į skrandį patekęs pienas, veikiamas skrandžio rūgšties, virsta varške bei išrūgomis, skrandyje susidaro baltymų ir riebalų dariniai. Ši masė, jei skrandyje yra kieto maisto likučių, padengia juos ir izoliuoja nuo skrandžio sulčių poveikio  tol, kol nesuyra. Tad jei po valgio išgėrėte stiklinę pieno, virškinimo procesas užtruks gerokai ilgiau.
Laktozės netoleravimas
Laktozė, tai pieno cukrus - angliavandenis, susidarantis iš gliukozės ir galaktozės. Kai kurių žmonių organizmas negali suskaidyti laktozės į pirmines medžiagas, tad pavartojus pieno ar jo produktų prasideda pilvo skausmai, meteorizmas ar net diarėja. Tai vadinama laktozės netoleravimu arba hipolaktaze. Organizmo negebėjimas skaidyti laktozės susijęs su tuo, kad organizmas negamina laktazės fermento. Kai kuriais atvejais tais įgimta, nors dažniau organizmas tiesiog su amžiumi šio fermento gamina mažiau. 
Lietuvoje laktozės toleravimo problemų turi apie 30 proc. žmonių, tačiau tai nereiškia, kad jie turi visiškai atsisakyti pieno produktų. Dauguma jų gali (ir net rekomenduojama) vartoti rauginto pieno produktus - kefyrą, pasukas, varškę, sūrius. Juk dažnas mūsų žalios mėsos taip pat nevalgo, tačiau valgo jos gaminius. Tai tinka ir pienui, kuris dažnai yra tik žaliava gaminiams.
Pienas ir virškinimo sutrikimai
Dažnai žmonės mano, kad netoleruoja laktozės, nors iš tiesų problemos kyla dėl visai kitų priežasčių. Jei skrandžio rūgštingumas būna sumažėjęs, pienas skrandyje nesuvarškėja, o patenka į žarnyną nepasikeitęs. Pieną apdoroti tuomet pradeda žarnyno mikroflora, dėl ko pradeda kauptis dujos, apsunkinamas virškinimo procesas. Jei jūsų skrandžio rūgštingumas žemas, patariama vietoje pieno vartoti lieso kefyro.
Esant dideliam skrandžio rūgštingumui kefyro ir kitų rūgusio pieno produktų vartoti griežtai nerekomenduojama, nes tai rūgštingumą tik dar padidins. Šiuo atveju kaip tik gali pagelbėti pienas, kuris laikinai absorbuos dalį rūgšties. Viena patikimiausių liaudiškų priemonių skrandžio rūgštingumui sumažinti - stiklinė šilto pieno. 

 

Unikalus maistas

Pieno produktai - unikalus maistas, savo sudėtyje turintis daug žmogui svarbių maisto medžiagų ir vitaminų. Juos vartoti ne tik skanu, bet ir sveika nuo vaikystės iki senatvės.

Viena stiklinė pieno suteikia:

Naudingos pieno medžiagos:

Kalcis - padeda susiformuoti tvirtiems kaulams ir dantims, padeda kraujo krešėjimui, širdies ritmo reguliavimui.

Fosforas - stiprina kaulus, būtinas maitinančių mamų pieno gamybai, formuoja raumenų audinį, palaiko organizmo šarmų ir rūgščių balansą.

Kalis - padeda reguliuoti skysčių pusiausvyrą ir kraujo spaudimą, dalyvauja gaminant insuliną.

Vitaminas A - padeda išlaikyti gerą regėjimą ir sveiką odą, stiprina imuninę sistemą.

Vitaminas B - padeda maisto medžiagas paversti energija.

Riboflavinas (vitaminas B2) - padeda organizmui augti, susidaryti raudoniesiems kraujo kūneliams, gerina medžiagų apykaitą, svarbus plaukams, nagams ir akims, reikalingas normaliai skydliaukės veiklai.

Niacinas (vitaminas B3) - gerina medžiagų apykaitą, būtinas smegenų veiklai, padeda subalansuoti cukraus kiekį kraujyje.

Vitaminas D - padeda organizmui įsisavintį kalcį, būtinas sveikai nervų sistemai ir imunitetui, stabdo pakitusių vėžinių ląstelių augimą ir dauginimąsi.

Iš viso piene ir pieno produktuose priskaičiuojama apie 200 naudingų medžiagų.

Naujienlaiškio prenumerata

Jūsų el. paštas

Siųsti